OPERACIJA CARTIER (slovenija 1991, komična drama, režija: Miran Zupančič, igrajo: Borut Veselko, Faruk Begolli, Haris Burina, Judita Zidar, Urška Hlebec, Srečo Špik, Brane Grubar, Majda Potokar, Radko Polič, Nataša Ralijan, Franc Markovčič, Alenka Vidrih, Alojz Svete, Miha Mazzini)

Po mojem skromnem mnenju je tole eden najboljši slovenskih filmov vseh časov. Borut Veselko, ki zadnje čase filme šprica, je Egon, tipični luzer, flegmatik, ošabnež, arogantnež in baraba, ki ima kljub temu dobro srce in bi za parfum Cartier naredil vse. Njegov prijatelj Pesnik (Srečo Špik), ki je napisal več pesmi od Prešerna, nima denarja, da bi jih izdal v knjigi, zato jih okoli prenaša kar v rokopisu. Da se Egon občasno sestaja s priletno prostitutko Karlo (Judita Zidar),  denar služi v tovarni jekla, svoj prosti čas pa preživlja v lokalni gostilni, kjer se ga naliva do zgodnjih jutranjih ur, seveda ni treba posebej izpostavljati in je pač v kontekstu njegovega vsakdana. Nekega dne se spoprijatelji z južnjakom Selimom (Faruk Begolli), ki s prijateljem Ibrom (Haris Burina) živi kar v zapuščenem vagonu, sanjari o Nastassiji Kinski in si na vso moč želi njene fotografije. Egon mu jo seveda priskrbi na lokalnem odpadu, gledalec pa že dobi prvi vrhunec filma, kjer na sceno prileti škrbasta ciganka Nataša Ralijan, ki si čez obraz natakne sliko Nastassije Kinski in zajebava Egona. Operaciji Cartier uspe nemogoče, uspe ji izvrsten scenarij, zelo dobri dialogi, dinamika, dober tempo, ljubezen kamere do igralcev in tiste male scenice, ki se gledalcu za vedno vtisnejo v spomin. Operaciji Cartier uspe tisto, o čemer so ostali slovenski filmi takratnega časa le sanjali. Kulten film, če sem iskren. Poln nepozabnih prizorov, ki so do danes že ponarodeli. Spomnite se ubogega Pesnika in njegovih Izbranih del,od katerih na koncu ne ostane nič. Duhovnika Lojzeta (odlični Brane Grubar), ki pridiga o grehu in pokori, domov pa vodi mlade punčare, jih omami s travo in od njih zahteva packarije. Ibra, ki si je zaradi ljubezni do Ajše (Urška Hlebec) nabavil »ultra pičko hvatno odjelo«, kavbojski klobuk in umetne dlake na prsih. Ubogega Selima, ki hoče ujeti slavo s stanjem na eni nogi in se tako približati Nastassiji Kinski. Boja Judite Zidar z Egonom za ogled nekega filma. Egonovih stavkov Urški Hlebec: «Dej mi mir. Kva buleš vame. Pofuku sem te. Fajn je blo. Kab še rada.« Selimovih groženj o razbitih gobcih med ogledom filma. In seveda, le spomnite se vedno izvrstne in tokrat še posebno živčne Majde Potokar. Zaradi vsega tega mi ni jasno, zakaj so  Operacijo Cartier posneli le za tv. Operacija Cartier je kino material, eden najboljših domačih filmov vseh časov, ki ga je oscenaril Miha Mazzini (scenarij je nastal po njegovem romanu Drobtinice), ki se na hitro pojavi v dobri vlogici kinooperaterja z očali.

Ocena: 9/10


MORANA (slovenija 1993, grozljivka, režija: Aleš Verbič, igrajo: Vojko Zidar, Borut Veselko, Pavle Ravnohrib, Urška Hlebec, Nataša Ralijan, Branko Završan, Damjana Grašič, Iztok Jereb, Zoran More)

Če se ne motim, je tole prva prava slovenska grozljivka. Skupina devetih prijateljev jo z dvema terencema in motorjem mahne v gore iskat Morano, boginjo smrti, ki jih potem enega za drugim brutalno pobije. Vsi igrajo tako zelo slabo, da bi bilo bolje, če bi v gore odšle koze in krave. Morana opravlja dobro delo, saj pobije vse tiste, ki so zanič. In vse tiste, ki preveč govorijo. Šele ko utihnejo, ko so trupla, začnejo igrati dovolj dobro, pa četudi so posebni efekti na stopnji ameriških video smeti, kjer kri nadomesti kečap. Režiser Aleš Verbič si vseeno zasluži pohvale za poskus žanrskega filma, kar je prelomno, toda žal ne učinkuje niti po pomoti. Zgodba na trenutke morda pokaže nekaj zanimivih idej, ki pa se končajo v trenutku, ko Nataša Ralijan obsede Morana in se spremeni v vampirko s podočnjaki. Morana je grozljivka, ki ne bo prestrašila niti otrok, kar je za grozljivko, četudi prvo v slovenskem filmu, seveda zelo slabo. Morana je film, ki si drzne igralsko ekipo kazati od daleč in gledalcem servirati le njihove glasove, se pravi dialoge, kar je grozno, saj so prav dialogi izjemno slabi in bi jih morali iz filma v celoti izrezati. Morana je film, ki nima pojma, da slovenski film pokopljejo prav dialogi. No ja, pa pretepi, ki izgledajo kot igra otrok v vrtcu. Jp, skupina prijateljev jo mahne v gore, sreča Bedanca in ugotovi, da se vsi izrečeni stavki tragično uresničijo. Zakaj za vraga ni nihče rekel, da bi rad igral v boljšem filmu. In še malo trivie, Borut Veselko,Urška Hlebec in Nataša Ralijan so igrali v Operaciji Cartier, Veselko in Ralijanova pa sta leta 1993 skupaj nastopila še v Nasmehu pod pajčolanom.

Ocena: 2/10


CARMEN (slovenija 1995, drama, režija: Metod Pevec, igrajo: Nataša Barbara Gračner, Sebastian Cavazza, Alenka Vipotnik, Ludvik Bagari, Pavle Ravnohrib, Lojze Rozman, Polona Juh, Olga Kacjan, Andrej Rozman, Dušica Žegarac, Gojmir Lešnjak, Ljerka Belak, Gregor Bakovič, Metod Pevec)

Zelo dober slovenski film. Carmen je brez dvoma eden najboljših slovenskih filmov takratnega časa, saj njegova zgodba teče namazano in prepričljivo, dialogi so začuda takšni kot morajo biti, z igralskimi predstavami pa je z drobnimi odstopanji vse popolnoma v redu. Scenaristu in režiserju Metodu Pevcu je torej uspel čudež, ki ga lahko primerjamo samo z Operacijo Cartier in Ekspres ekspresom, njegov film pa ima neverjetno privlačno atmosfero, kjer se zmešajo romantika, socialna drama in komedija. Naslovna junakinja je zapita in zatabletana cipa (Nataša Barbara Gračner), v katero se zaljubi študent Goran (Sebastian Cavazza). Ker ne gre za še eno Pretty Woman, ne bo konec prav nič srečen, temveč realen in tak, da bi se lahko zgodil tudi v resnici. Carmen ima namreč probleme z materjo (Alenka Vipotnik), sicer čistilko, ki je nekoč ljubimkala z nekim opernim pevcem in potem pristala na dnu, kar pomeni, da je punca ves čas depresivna ter brez prave volje za izboljšanje svojega uničenega lajfa. Goran se na vse to požvižga in ji stoji ob strani, smrt njene matere (prizor je fenomenalen) pa stvari še poslabša, tako da punca konča v umobolnici. Žalostna zgodbica, ki gledalcu seže pod kožo, kar je za novejši slovenski film prava redkost. Ljerka Belak je zvodnica, Olga Kacjan, prav tako kurba, Goranu pove, da je Carmen pametna punca, “ker si denar služi s pičko”, Pavle Ravnohrib je lastnik urada za erotično literaturo, Lojze Rozman je njegov oče, Ludvik Bagari je kriminalec Lover, ki na trak posname orgazem, Andrej Rozman, Gojmir Lešnjak in Gregor Bakovič so člani vedno zapite luzerske družbe, režiser Metod Pevec pa se na hitro pojavi v vlogi policista. Ali kot pravi Nataša Barbara Gračner: «Love me tender, zaprli so me, ker sem pela.« Edini minus je seveda strašno pasivna predstava Sabastiana Cavazze.

Ocena: 8/10


V LERU (slovenija 1999, komična drama, režija: Janez Burger, igrajo: Jan Cvitkovič, Polona Lovšin, Nataša Burger, Matjaž Javšnik, Janez Rus, Mojca Fatur, Sašo Hribar, Inacio Bintchende)

Končno se je našel slovenski filmar,  ki je posnel povsem preprost in zelo učinkovit filmček. V Leru izgleda tako, kot da bi ga skupaj režirala John Cassavetes in Jim Jarmusch, kar pomeni, da gre za nizkoproračunski črnobeli filmček, na katerega smo lahko Slovenci še vedno ponosni. Čar filma je izredno preprosta zgodbica z liki, s katerimi se lahko poistovetimo praktično vsi. V Leru je film, ki ga morajo videti vsi študentje. Prav zato je škoda, da ima nekaj nepotrebnih mašil, ki ga na trenutke delajo dolgočasnega. In da ni na trenutke še malce bolj zabaven in živahnejši. Glavni junak je večni študent Dizi (Jan Cvitkovič), ki že nekaj let živi v mrtvem teku, v leru, njegov pivsko razvlečeni vsakdan pa  malce popestri novi cimer Marko (Janez Rus), ki s seboj pripelje tudi nosečo punco Ano (Mojca Fatur). Svojih pet minut dobita še Dizijeva spremljevalka Marina (igra jo žena režiserja Burgerja, Nataša Burger, ki je nadzorovala tudi igro vseh sodelujočih), ki ga ima čez čas vrh glave, saj v življenju ne najde smisla in raje filozofira, pa študentka Evica (Polonca Lovšin), ki neuspešno vzdihuje za njim in ga vzburja s španščino. Debitant Janez Burger je film posnel izredno avtentično in realistično, skorajda dokumentarno, tako, kot če bi v kak študentski dom skrivoma postavili kamero in pač snemali vse kar bi se dogajalo v posameznih sobah. To je v glavnem sicer dobro, toda tu in tam bi bilo vseeno zanimivo videti kaj bolj atraktivnega in ne tako prekleto vsakdanjega. Študentski lajf namreč ni le kajenje, spanje, filozofija o pingvinih, škampih in pumpah. No ja, razen če si v leru. Jp, v slovenski film se je po dolgih letih vrnil František Čap.

Ocena: 7/10


PATRIOT (slovenija 1999, kriminaln akcija, režija: Tugo Štiglic, igrajo: Brane Završan, Tanja Dimitrievska, Roman Končar, Polona Vetrih, Boris Kobal, Radko Polič, Uroš Smolej, Ivo Barišič, Bogomir Veras, Marko Okorn, Jernej Kuntner)

Film, ki mu najbolj zamerim to, da pogori tudi izven akcijskih prizorovPatriot izgleda kot petnajsti del Poletja v školjki, kjer sta Davida Slugo in Kajo Štiglic nadomestila Brane Završan in Tanja Dimitrievska, morje pa jedrska elektrarna Krško. Zgodba prepriča samo do prve eksplozije, ker pa se le ta zgodi že po petih minutah, je jasno, da gre za prekleto naiven in porazen film, ki ga dodatno uniči še strašno slaba predstava Borisa Kobala, ki igra ministra za notranje zadeve. Akcijski prizori so podobni pokom petard za novo leto in nikar ne recite, da je to zato, ker so imeli premalo denarja. Jebat ga, to kar je bila Morana ta grozljivke, je Patriot za akcijske kriminalke. Zakaj za vraga bi  gledali slovenski akcijski film, če vsako leto k nam pride vsaj dvajset ameriških? Ali še bolje, le kdo hoče slovenski akcijski film, ki bi bil slab tudi v primeru, če k nam ne bi bilo nobenih ameriških? Očitno samo producent Roman Končar, ki se je pred leti na podoben način osmešil tudi z Rabljevo fresko, ki pa mi, če sem iskren, sploh ni bila tako zelo slaba. Šov ukrade Uroš Smolej, sponzorjem, med katerimi so bili Adria Arways, Aerodrom Ljubljana, Ab Bergant prevozi, Allied Domenco, Alterna IBM, Akustik Plastik, Auditoria, Avis rent a car, Bombažna predilnica Tržič, BTC Ljubljana, Cankarjev dom, Cankarjeva založba Ljubljana, Carinarnica Ljubljana, Cvetje Eli, Deloreprostudio, Delo, Delo revije, Display-Boris Ogrizek, Dnevnik, Elektronabava, Generalštab Slovenske vojske, G 7, Gio, Grand Hotel Union, Intereuropa, IPH, Fragmat, Izolirka, Jadran-Loewe, Javno podjetje Parkirišča d.o.o., Jutex, KLI Logatec, Komunalno podjetje Ljubljana, Ljubljanske mlekarne, Ljubljanski potniški promet,   Zlatarstvo Laboda, Maximarket, Droga Portorož, McDonalds, Čistilni servis Meh, Metropolismedia, Merkur, Merit International, Mestna občina Ljubljana, Ministrstvo za notranje zadeve RS, Ministrstvo za promet in zveze, Ministrstvo za obrambo RS, MIP, Mura, Radenska, Parks, Pizzerija Pingvin, ozvočenje Pirman, Porsche Slovenija, Protokolarni servis Brdo, Protokol republike Slovenije, Piloti helikopterjev, Pivovarna in pivnica Adam Ravbar, Pro Vin, Renault-Revoz, SCT, Slovenijales, Slovenske novice, Slovenijavino, slovenska policija, Smelt, Steyer, Ščurek, Toplarna Ljubljana, Večer, Zavarovalnica Triglav in Javno podjetje Žale, pa sem že leta 1999 pozval, da naj drugič denar raje dajo meni, da bom posnel parodijo Patriota.

Ocena: 2/10


SOCIALIZACIJA BIKA (slovenija 1998, risanka, animacija in režija: Zvonko Čoh & Milan Erič, glasovi: Brane Grubar, Niko Goršič, Violeta Tomič, Maja Sever, Jurij Souček, Gojmir Lešnjak, Brane Završan, Borut Veselko, Spice Boys)

Prva slovenska celovečerna risanka. V Sloveniji se na vsake kvatre zgodi čudež. Socializacija bika je eden izmed teh redkih čudežev. Tudi zato, ker so ga delali toliko časa kot je minilo med posameznimi filmi Stanleyja Kubricka in Terrencea Malicka. Pa zato, ker je v njem kazen za kajenje antievolucija v bika. Zato, ker najboljše pesmi pojejo kravje vime. Zato ker mutantska bolha igra kitaro. Zato, ker se brata Rozina (glas Brane Grubar) in Bruno (glas Niko Goršič) tepeta za Nobelovo nagrado iz znanosti. Zato ker ljubimec asistentke Marte (glas Violeta Tomič) pokaže ogromno rit. Zato, ker se v petih minutah sprehodimo od Ptuja do Egipta. Zato, ker je mleko pijača življenja in evolucije. Zato, ker se bik zaljubi v simpatično kravo. Zato, ker se stojalo za obleke izdaja za vohunskega fotografa. Zate, ker v mikroskop nastavijo videokaseto. Zato, ker se Bruno maskira v ministra. Zato, ker iz vesolja pride marsovec in se spremeni v miš. Zato, ker se princ za sedem let za kazen spremeni v bika.  In seveda zato, ker gre za divjo, energično, noro, smešno, udarno, nenavadno, originalno in ravno prav neumno mešanico tisočerih slikic, ki gledalca streljajo kot podivjane. Kavboj bika socializira v dveh minutah, toreador v desetih, Slovenci pa smo ga v uri in dvajset minut. V čem je razlika? V sami socializaciji, ki tokrat vključuje še evolucijo, saj bik ves čas izgleda kot bik, ki buli v nova vrata.

Ocena: 8/10


2 thoughts on “Operacija Cartier, Morana, Carmen, V Leru, Patriot, Socializacija bika

  1. Neki te imena jebejo. Sem pol kar vse preveril.
    pri Operaciji Cartier: Faruk BEGOLLI, ne Begalli
    pri Carmen: GREGOR Bakovič, ne Goran.
    pri V Leru: Mojca FATUR, ne Furlan. In Polona LOVŠIN, ne Furlan.
    pri Socializaciji: Violeta Tomić, ne Tomšič
    Pa še par malenkosti: LudviK je s K-jem in Sebastian je z I-jem.

    You’re welcome. 🙂

    Všeč mi je

  2. Uf, kurba 🙂
    Pozna ura očitno 🙂
    Lahko bi rekel, da je namerno, da vidim, če me res berete, pa ne bom 🙂

    Tomičeva pa me je zmedla, saj je na Kolsejevi strani Tomšič in sem imel v glavi, da pač ni tista znana Tomičeva.
    Pa Cavazza je enkrat z ijem, drugič z jjem, tako da pri njemu nikoli ne vem 🙂

    To so stare recenzije, ki jih pač prenašam iz osnovnega bloga, kar pomeni, da teh filmov nisem gledal na novo. Niti takrat, ko sem jih dal na prejšnji blog, kaj šele zdaj.

    Všeč mi je

Oddajte komentar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Komentirate prijavljeni s svojim WordPress.com računom. Odjava /  Spremeni )

Twitter picture

Komentirate prijavljeni s svojim Twitter računom. Odjava /  Spremeni )

Facebook photo

Komentirate prijavljeni s svojim Facebook računom. Odjava /  Spremeni )

Connecting to %s